Undervisning og formidling

Skab engagement hos eleverne

Det kan være svært lige at sætte en finger på, hvordan du får skabt engagement hos dine eleverne, men her kommer nogle forslag, du kan lade dig inspirere af.

Skab engagement hos eleverne
Mindre kan også gøre det, men udklædning er altid godt.
Du kommer langt med en god start

En god start er vigtig fordi du her har muligheden for at skabe en positivt stemning, der kan holde et godt stykke ind i lektionen eller dagen. Brug derfor starten på at engagere, inspirere og gøre dine eleverne nysgerrige.

Det kan man gøre på mange måder: 

  1. Indfør et ritual, hvor de fx på skift eller ved lodtrækning skal fortælle en kort historie. Det kan være noget de har oplevet, eller noget de finder på. Gæt så sammen med resten af klassen på, om det er en sand eller falsk historie.

    Skal det være mere fagligt, så overvej at lade en eller flere fortælle det vigtigste de lærte dagen før, eller noget de kom til at tænke på efter sidste lektion.

  2. Overrask dine elever med noget, der er relevant for det emne/tema, som I arbejder med. Det kan fx være en med en sang, et maleri, dig selv i udklædning (eller en kollega).

    Du behøver ikke klæde dig ud og lave ballonklovne hver gang, mindre kan også gøre det. Selv brugte jeg tit sange og effekter (se næste punkt) – kan du fx gætte, hvilket historieforløb jeg startede med en sang af Franz Ferdinand? (nu ville jeg nok i stedet gå med denne sang)
     
  3. Choker dine elever ved at gøre noget, som de på ingen måde ville regne med. Selv holdt jeg af, når vi skulle starte på besættelsen, at smide flyveblade med OPROP ind i klassen og så stå og vente lidt, mens de læste. I fysik kunne det være at lade dem drikke gift (saft) og bede dem finde modgiften.

    Er du mere vovet, så kan du også indtænke escape rooms her og lade dem forstå, at de fx kun får fri, hvis de kommer ud af klassen ved at løse gåder.

  4. Vis dem ting, der har relevans til undervisningen, men hvor de måske ikke lige fra starten kan regne ud, hvad tingen har med dagens indhold at gøre.

    Bed dem så evt. holde øje og sige til, når de har et bud på, hvad dagens ting har med undervisningen af gøre.

    Du kan også med det samme forklare dem, hvad genstanden har med dagens undervisning at gøre (det taktile fylder jo mange steder for lidt, så hvorfor ikke inddrage det på en simpel måde).

  5. Ifør dig en hat, en brille, trøje eller placer noget, der har med dagens lektion at gøre tæt på dig. Minder lidt om forrige tip, men adskiller sig ved, at du ikke gør opmærksom på genstanden.

    Se undervejs, om de selv kommer på det. Eller spørg dem ved slutningen, eller næste gang, om hvorfor de tror, at der stod x i vindueskarmen.

  6. Tænk notatteknikker og faglig læsning ind fra starten. Lad dem fx brainstorme over emne, selv notere hvad de gerne vil lære om temaet og præsenter dem for, hvorfor de skal arbejde med det emne, I nu starter ud med.

  7. Overvej belønninger. Måske ikke “så får i 5 minutter før fri”, men knokler de hårdt med et emne eller tema, så kan du jo fx finde en relevant film og love dem popcorn og biograf mod slutningen.

    I så fald skal du løbende orientere (uden at true) dem om, hvorvidt filmen stadig er i udsigt.
     
  8. Gør din start så kort og præcis som muligt. 

    Overvej, om vigtige beskeder kan vente til slutningen af lektionen.

    Så er du også sikker på, at deres fokus ikke er på fx næste uges tur, når de i stedet burde fokusere på Englandskrigene eller retvinklede trekanter.

Ovenstående er bare noget af det, der gennem tiden har virket rigtigt godt for mig. Hvad enten det har været egne klasser, som vikar eller voksne jeg har undervist.

Har du flere ideer til, hvordan der kan skabes engagement hos eleverne, så send mig dem gerne!

Der er også løsninger, som jeg vil fraråde:
  1. Selvom det kan virke effektivt, så er mit indtryk at trusler virker lidt som at tisse i bukserne. Start derfor ikke en lektion eller time med at nævne karakterer eller eksamen.

    Det er deres indre motivation vi er på jagt efter. Ikke påvirkning gennem negativ ydre motivation.

    Så tru ikke eleverne.
  2. Belønninger som før fri. Havde et år en klasse, hvor parallelklassen altid fik 10 minutter før fri i udvalgte timer, hvilket min klasse ikke kunne undgå at opdage.

    Klassen havde en indforstået (måske italesat?) aftale med to af deres lærere om, at sad de stille og lyttede, så fik de før fri.
Nysgerrig på planlægning?

Artiklen her er også en del af det mailkursus jeg har lavet med fokus på planlægning. Du er mere end velkommen til at skrive dig op, så sender jeg dig noget med det samme: