Undervisning og formidling

Motiverende undervisning

Der er megen snak om motiverende undervisning for tiden. Flere og flere undersøgelser viser nemlig, at det står skidt til med elevernes motivation og engagement i skolen.

Daler dine elevers motivation?

Bare rolig – I er ikke den eneste skole med den udfordring. Landet over er der en generelt tendens til, at elevernes motivation daler, jo ældre de bliver.

Senest blev det tydeligt, da MandagMorgen og The Lego Foundation præsenterede deres rapport “Motiverende undervisning – ifølge børnene“.

Motiverende undervisning

Årsagerne til den dalende motivation kan være mange, men i mine øjne er det et oplagt emne at tage fat på. Fx når der er pædagogiske dage og andet på din skole, hvor medarbejderne har tid til at fordybe sig. 

Tænk nu, hvis vi kunne knække kurven og sikre, at eleverne forlader skolen lige så begejstrede for at gå i den, som da de startede. 

Utopisk?

Hvorfor endte du der, hvor du er i dag?

Lad mig stille dig et spørgsmål: Hvorfor valgte du i sin tid at gå ind i skoleverdenen?

Jeg vil næsten også vædde en god frokost på, at du og ingen i ledelsen eller blandt medarbejderne på din skole er blevet lærere, pædagoger eller skoleledere for at drive skole på en måde, hvor elevernes engagement og motivation daler. 

Vel snarere tværtimod!

Du og alle andre i og omkring skolen har vel som udgangspunkt en drøm om at skabe den bedst mulige skoleform, hvor eleverne trives, lærer nyt, undersøger og er nysgerrige på dem selv, hinanden og omverdenen?

For mit vedkommende er det helt klart en af de store drivkræfter bag meget af det, som jeg har lavet siden jeg blev færdiguddannet i 2007. Det er også udgangspunktet for den podcast, som jeg laver. 

Inspiration til dig og kollegaerne 

Er du nysgerrig på, hvordan det står til med elevernes interesse og motivation på landsplan, så lyt fx til podcasten jeg lavede med Christian fra Forstå:

Få rusket op i “plejer”

Når jeg er ude på skoler og holde oplæg om, hvordan elevernes motivation kan øges gennem forskellige måder at undervise på, hører jeg tit en del argumenter for, at der ikke kan ændres noget på skolen. 

Vi har simpelthen ikke tid til at lave en masse anderledes i vores travle hverdag.

Hørt på næsten alle skoler, som jeg besøger.


Ovenstående citat kommer både fra nyuddannede og mere erfarne lærere. Og kan forekomme blandt lærere og pædagoger på alle klassetrin. 

Ofte fra fx lærere, der ikke er i et velfungerende team, eller som på andre måder er pressede.

Du må huske på, at vores elever skal til eksamen lige om lidt.

Du kender sikkert også en udskolingslærer, der kunne sige sådan


Det sidste citat er meget udskolingsrelateret, men det er jo netop også i udskolingen, at elevernes motivation for alvor daler. Nogle steder hører jeg det allerede fra lærerne i 7. klasse – rekorden er en enkelt gang, hvor en lærer i 6. klasse sagde det. 

Udsagnene som dem gør mig trist

Begge citater gør mig en smule trist for jeg ved, at afsenderne allerede fra start har tendens til at tænke “det er ikke relevant for mig”, når mit oplæg eller det planlagte forløb starter. 

Betyder det så, at jeg giver op?

Snarere tværtimod. For jeg ved, at kan jeg få skeptikerne overbevist om, at det ikke kræver de store omvæltninger. Så skal resten af medarbejderne nok prøve at være med på at skabe ændringer i måden i de underviser på. 

Tricket er heldigvis simpelt

Ud over noget grundviden om motivation og engagement, så har jeg en “hemmelig” ingrediens, der får de fleste til at give den anderledes undervisning en chance. 

Nu skrev jeg med vilje “hemmelig” i anførselstegn.

For mere hemmeligt er det ikke, end at det er forskellige planlægningsmodeller, hvor lærerne kan tage allerede planlagt emner og temaer og planlægge på den lidt anderledes måde, så der fokuseres på følgende undervejs i forløbet: 

Heldigvis tør langt de fleste godt være med

Det er de færreste lærere, der ikke har mod på at ville prøve det, når først de får præsenteret modellen og ikke mindst fordelene ved den, når det gælder elevernes motivation og de færdigheder, som vi ønsker de skal have. 

Og til de mest hardcore af udskolingslærerne får jeg også flettet afgangsprøven i deres respektive fag ind.

Så skal de ikke skal bevæge sig alt for langt væk fra deres “vi skal jo snart til eksamen”-komfortzone. 

Book et møde og hør mere

Hvis ovenstående har vakt din interesse. Er det så ikke oplagt, at vi tager en snak om, hvordan det ville kunne se ud på din skole?

Er der ingen af de foreslåede tidspunkter i kalenderen, der lige passer i din kalender?

Så send mig en mail på anders(a)uogf.dk, så finder vi en løsning.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan jeg et skolebesøg bliver til, så kan du komme med en smule bag kulisserne i teksten her.