Hvordan ser det ud med evaluering og feedback på din skole?
Får I gjort det regelmæssigt, eller er det mere de årlige MU-samtaler med medarbejderne, elevsamtaler, når det lige passer og en samtale med forældrene et par gange om året?
Mit gæt er, at det ikke er så systematisk en del af jeres arbejde, som du og resten af medarbejderne kunne tænke jer.
Hvad ville du fx svare på spørgsmålet om, hvor ofte eleverne får feedback?
41% svarede “når det lige passer”, da jeg spurgte ind til det i Lærerundersøgelsen.
For at hjælpe systematikken på vej, har jeg lavet et 6 ugers kursus om evaluering og feedback, så du kommer godt fra start.
Forløbets indhold:
- Øvelse 1: Hvad er I allerede gode til?
- Øvelse 2: Vil du virkelig det her?
- Øvelse 3: Hvordan ved du, når I lykkes?
- Øvelse 4: Hvilke metoder og prøvehandlinger vil du bruge?
- Øvelse 5: Lav en realistisk plan.
- Øvelse 6: Refleksion, opfølgning og det videre arbejde.
Tilmelder du dig, så modtager du hver uge en ny øvelse i indbakken.
Hvorfor har jeg lavet forløbet?
Både på Lærfest og Skoleledernes Årsmøde spurgte jeg for to år siden lærere og skoleledere om, hvad de gerne ville være endnu bedre til. Svaret var overvejende arbejdet med evaluering og feedback.
De fleste skoler har allerede rutiner for skole-hjemsamtaler eller lærings- og feedbacksamtaler, som det hedder flere og flere steder. Min påstand er, at der findes rigtigt mange forskellige måder at gribe disse samtaler an på.
Og mange forskellige måder at indsamle den nødvendige data, der skal til for at give den bedst mulige feedback til eleverne. Både i hverdagen, men også til førnævnte samtaler.
Netop det med data spurgte jeg ind til, da jeg gennemførte Lærerundersøgelsen i 2023.
Behøver vi gøre det så svært for os selv?
En af de årsager, som jeg oftest hører, når jeg taler med skoler om manglende fokus på feedback er tid. Vel at mærke manglen på tid.
Det er helt forståeligt.
For det tager tid at skabe en fast rutine og en kultur, der kan understøtte denne.
Tid til, at du som skoleleder får lavet aftaler med lærerne om at komme forbi og observere. Tid til at komme ud i klasserne og ikke mindst tid til at følge op.
Eller tid og mulighed for, at medarbejderne kan komme ud og observere og give hinanden feedback.
Og så oplever jeg også, at lærerne og skolelederne ikke helt ved, hvor de skal starte.
Et projekt med at ændre eller tilpasse en kultur på en skole kan umiddelbart også virke som en stor mundfuld.
Men måske er det ikke nødvendigt at se på det sådan?
Måske er det heller ikke nødvendigt at frygt tiden som aspekt.
For tænk nu, hvis vi i stedet deler projektet op i mindre bidder, der hver især er korte og afgrænsede opgaver m.m.
Virker det?
Det er tanken bag de 6 øvelser, som forløbet består af. Og skal jeg være ærlig, så ved jeg ikke om det virker.
Jeg ved, at øvelserne hver for sig virker i andre sammenhænge. På forskellige måder har de hver især indgået i de forløb, kursusdage og oplæg, som jeg gennem årene har afviklet på skoler landet over.
Derfra ved jeg også, hvad der ikke virker.
Noget, som du sikkert også har oplevet en gang eller to: Et oplæg om et tema eller en opstart på et forløb, hvor oplægsholderen vil nå for meget.
Helt sikkert på grund af de bedste hensigter.
Jeg har selv afholdt et par af den slags, hvor det blev til meget teori og knap som meget refleksion og forankring. For så at komme tilbage og erfare, at det ikke rigtige blev til noget med de forandringer, der skulle sættes i søen.
Så er hverken tiden eller pengene givet særlig godt ud.
Kurser, som jeg selv har gavn af
Derfor tænkte jeg at låne fra en kursusform, som jeg selv har gavn af den seneste tid: Mailkurser.
Når jeg får en ugentlig mail med en opgave, så kan jeg i ro og mag løse den, når det lige passer ind. Og når jeg har motivationen til det.
Så hvorfor ikke lave det samme til dig?
Derfor jeg har lavet forløbet, så du en gang om ugen modtager en kort, afgrænset og overskuelig opgave og eventuelt noget inspiration til at løse den.
På den måde kan du arbejde med fx, hvilke tegn på forandringer hos eleverne, I vil lægge mærke til, når I er kommet godt i gang med et mere systematisk arbejde med evaluering og feedback.
Tanken er, at hver opgave flytter dig en smule tættere på den evaluerings- og feedbackkultur, som du ønsker på din skole.
Til gengæld lover jeg, at du får inspiration til:
- At fokusere med det, som I allerede gør godt nu.
- Spørgsmål og små øvelser, du kan lave med resten af ledelsesteamet og/eller dine medarbejdere.
- Inspiration til, hvad I kan gøre i praksis.
- At lave realistiske målsætninger sammen med medarbejderne.
- Hvordan I helt konkret kan arbejde at give hinanden feedback.
Lyder det godt?
Så skulle du måske tilmelde dig mit kursus om evaluering og feedback: