Undervisning og formidling

Hvem vælger læremidlet?

Det danske læremiddelmarked har forandret sig meget de seneste årtier. De digitale platforme har gjort deres indtog og er for mange blevet en naturlig del af skoledagen. Samtidig diskuteres det, om de fysiske læremidler fylder for lidt. Et i mine øjne relevant spørgsmål er i den sammenhæng: Hvem vælger læremidlet? 

Hvem vælger læremidlet?

Debatten om læremidler er i mine øjne også vigtig. For hvad end vi vil det eller ej, så påvirker læremidlerne skolen på mange punkter, da de er et af de styrende elementer for, hvad der foregår i timerne og dermed, hvad og hvordan vores børn og unge lærer.

Metodefrihed eller metodetvang?

Lærernes metodefrihed er stadig i højsædet for de fleste i og omkring skolen. Men hvor reel er den, hvis lærerne ikke selv kan vælge, hvilke læremidler de vil bruge? Er vi så snarere ude i en metodetvang?

Derfor har netop spørgsmålet om adgangen til læremidler også fyldt i denne udgave af Lærerundersøgelsen. 

En stor udfordring for nogle

Det første sted, hvor lærerne blev bedt om at forholde sig til læremidler var i spørgsmålet om, hvad der var de største udfordringer ved jobbet som lærer.

13 % af lærerne valgte “Ikke nok muligheder for at vælge materialer til undervisningen” som en af deres største udfordringer. Måske ikke et højt tal, men alligevel en 5. plads over udfordringer. 

Hvem har valgt dine læremidler?

Det med læremidler går igen i spørgsmål 10, der lyder: Har du været med til at vælge, hvilke læremidler, du kan anvende med dine elever?

Her havde de følgende valgmuligheder: 

*Denne valgmulighed var ikke med i 2022 og 2023, men mere om det senere. 

Hvem vælger så læremidlet?

Meget lig de tidligere år, så fordeler svarene sig nogenlunde jævnt. 32 % af lærerne oplevede i 2024, at de var med til at vælge læremidler og svarede derfor ja. En mindre stigning fra året før, hvor 28 % af lærerne svarede ja på spørgsmålet. 

Årsagen til stigningen findes måske i antallet af lærere, der svarede, at de var med til at vælge læremidler i nogle fag. Det gjorde 34 % af lærerne nemlig, hvilket er et fald fra sidste års 38 %.

Hvor meget fylder de fælles indkøb?

Ser vi på antallet af lærere, der svarede at skolen havde købt fælles ind, så er det tal 19 %. Her vil jeg ikke sammenligne med tallet fra 2023, før du lige har fået det sidste tal med.

For af nysgerrighed spurgte jeg nemlig ind til, om kommunen havde købt fælles ind.

Det er nemlig mit indtryk, at det stadig tit sker med digitale læremidler. Den mulighed valgte 15 % af lærerne, hvilket sammen med fælles indkøb fra skolen giver 34 %.

Sammenligner vi det med spørgsmålet om fælles indkøb fra 2023, så var tallet det år 37 %. 

Hvem vælger læremidlerne på din skole?

Mangler der analoge læremidler i skolen?

Som nævnt debatteres omfanget af digitale og fysiske læremidler i skolen flittigt. Derfor fik lærerne i 2024 en simpel ja/nej påstand: “Der mangler analoge læremidler i skolen.”

Som i 2023 var der en klar overvægt blandt de lærere, der svarede ja på dette spørgsmål. Hele 64 % som du kan se på grafen herunder. I min optik er det en vigtig ting at tænke med i debatten om læremidler i skolen – lærerne savner flere fysiske læremidler.

Hvem vælger læremidlerne?

Andre undersøgelser herhjemme

Umiddelbart har jeg kunnet finde to andre undersøgelser, der er relevante at tage med i debatten her. Den ene er dog fra 2021, så jeg vil ikke præsentere tal fra den i artiklen her. 

Den anden er Danske Forlags: „Oplevelse af digitale og analoge læremidler i folkeskolen‟ (2023)

Deres undersøgelse omfattede 405 interviews og viser nogle markante tendenser:

Nu er du en smule klogere på, hvordan det ser ud, når det gælder valget af læremidler til undervisningen rundt om på landets skoler. 

Opfordringen herfra er klar: Lad så vidt muligt lærerne være med til at vælge de læremidler, de ønsker at bruge (husk i den forbindelse alt det, der kan lånes hjem fra CFU).

Hold dig opdateret:

Vil du havde Lærerundersøgelsen som rapport og holdes opdateret, når der kommer nyt om undersøgelsen?

Så er det bare at udfylde felterne herunder og vente i spænding:*

 

*der går højst et par minutter.