Hvordan får lærerne feedback?
Spørgsmålet om feedback til lærerne var med første gang i 2023-undersøgelsen og igen i 2024 – det er nemlig et område, hvor jeg er nysgerrig.
Vi ved, hvor meget feedback betyder for elevernes udvikling. Ja – hvor meget feedback betyder for os mennesker. Men hvordan ser det ud med feedbacken ude på skolerne?

På mine besøg oplever jeg tit, at lærerne ikke rigtigt får systematisk feedback på deres arbejde. Sådan behøver det vel ikke være?
Hvordan får lærerne så feedback?
Kort og præcist lød spørgsmålet: Hvordan får du som lærer primært feedback på dit arbejde?
Lærerne kunne vælge mellem følgende valgmuligheder og blev opfordret til at vælge flere:
- Regelmæssig dialog om min undervisning og mit relationsarbejde med kollegerne.
- Regelmæssig dialog om min undervisning og mit relationsarbejde med ledelsen.
- Jeg spørger mine elever (fx efter et forløb).
- Forældrehenvendelser på AULA.
- Til den årlige MU-samtale.

Kollegerne er dem, der oftest giver feedback
857 af lærerne angiver, at de regelmæssigt har dialog om deres undervisning og relationsarbejdet med deres kolleger, hvilket svarer til at 58 % af deltagerne har valgt den mulighed. Stort set samme procentvise andel som sidste år, hvor 56 % valgte det svar.
Nu er det jo svært helt at vurdere, hvad lærerne lægger i ordet “regelmæssig” og “feedback” – for måske er der flere, der taler med deres kolleger om, hvad de har tænkt sig at gøre eller hvad de gør, men som ikke oplever det som feedback?
Det er de erfarne indskolingslærere, der taler mest med hinanden
Ser vi på, hvilket klassetrin, lærerne underviser, er der nogle interessante forskelle. Det lader nemlig til, at indskolingslærerne er dem, der mest bruger deres kolleger, når det gælder feedback på undervisningen og relationsarbejdet.
Medmindre vi ser på gruppen, der har valgt den mulighed og mulighed nr. 3 (at spørge eleverne), så er det udskolingslærerne, der dominerer gruppen af respondenter.
Ændrer vi en smule på, hvilke data vi sammenligner, så kan jeg fortælle dig, at det lader til at desto længere lærerne har undervist, desto mere taler de med deres kolleger. Fx er den helt store topscorer de lærere, der har undervist 20 år eller mere.
Eleverne bliver også spurgt
Det svar, der har fået næstflest stemmer, er “Jeg spørger mine elever”. Det har 790 af lærerne angivet, hvilket svarer til 53 %, hvilket er et lille fald fra sidste år, hvor 55 % af lærerne havde valgt den mulighed.
Med tre store undersøgelser i 2024*, der fokuserede på elevernes motivation og oplevelse af medbestemmelse, så tænker jeg, at vi her står med et område, hvor vi med simple værktøjer let kan få endnu flere elever til at opleve medbestemmelse. Til at starte med, så kræver det “blot” at flere lærere begynder at spørge dem og gøre det på systematiske måder, så data kan bruges i det videre arbejde.
Den erfarne udskolingslærer, spørger sine elever
Ser vi på, hvilken gruppe af lærere, der har valgt eleverne som svar, så kan vi se, at det er udskolingslærere. Desto mere erfaring de har, desto mere lader det til, at de tør spørge deres elever.
Hvad med feedback fra ledelsen?
Da jeg lavede Skolelederundersøgelsen i 2023 gav en del af lederne udtryk for, at de ofte taler om undervisning o.a. med deres medarbejdere. Det lader dog ikke til at være et billede, som lærerne kan genkende.
Kun 14 % af deltagerne i Lærerundersøgelsen 2024 har nemlig valgt svarmuligheden “Regelmæssig dialog om min undervisning og mit relationsarbejde med ledelsen.” Her skal vi jo igen indtænke, at ordet “regelmæssigt” kan tolkes meget forskelligt.
Men måske ligger en del af forklaringen i Mia Lodbergs debatindlæg i Folkeskolen, hvor hun efterlyser mere nærværende ledelse. Og samtidig skriver, at hun har det med ledelsen, som med læger: Hun kontakter dem kun ved ulykke og sygdom.
Det er selvfølgelig sat på spidsen, men det lave tal kan måske føre til lidt refleksion hos både lærerne og skolelederne – måske skal de til at tale mere sammen om undervisningen?
Ledelsen er jo også med i svarmulighed 5
Skal ret være ret, så er ledelsen jo også involveret i svarmulighed nummer 5: Til den årlige MU-samtale, som 26 % af lærerne har angivet som en af de primære måder, de får feedback på deres arbejde.
De erfarne lærere stak jo en smule ud ift. at spørge eleverne. Og de stikker også ud her. De lærere, der har angivet at arbejde 20 år eller mere i skolen, er nemlig den gruppe, hvor flest har svaret “den årlige MU-samtale”, hvis vi ser på, hvem der kun har valgt den ene mulighed.
Mangler der mon tid og/eller mod?
Feedback i forbindelse med observationer er noget, som flere og flere taler om. Og det giver da også god mening – hvis feedbacken skal være så nær praksis som muligt, så skal den jo ske ud fra praksis.
Men igen i år er “I forbindelse med observation af min undervisning” et af de svar, der får færrest stemmer. Med 15 % af lærerne, der har valgt det svar.
Vi slutter med feedback via AULA
Sidst, men ikke mindst, skal vi lige have svarmuligheden “Forældrehenvendelser på AULA” med. Den har 11 % af lærerne valgt som deres primære måde at få feedback på deres arbejde. Med en smule overvægt af indskolingslærere, der har valgt det svar.
Vil du have de ting, jeg laver om Lærerundersøgelsen (fx rapporten, der giver dig et samlet overblik) direkte i indbakken, så er det bare at skrive dig op: