De seneste år har jeg talt med en skolelærere og -ledere til fx Lærfest og Skoleledernes årsmøde om evaluering og feedback i skolen. Begge steder startede dialogen med, at jeg spurgte deltagerne ind til, hvad de ønskede at være endnu bedre til.
Deres svar fik mig til at stille skarpt på evaluering og feedback, da jeg i 2023 lavede henholdsvis Skoleleder– og Lærerundersøgelsen. Både i dialogen og i undersøgelserne gav lærerne og skolelederne udtryk for, at de gerne vil være endnu bedre til det med evaluering og feedback.
Hvad vil vi gerne give feedback og evaluere på?
Skal den feedback du giver og modtager feedback være brugbar, så skal den jo helst ske på baggrund af en eller anden form for evaluering. Her vil det i nogle tilfælde være hensigtsmæssigt, hvis det på forhånd er aftalt, hvad der evalueres på.
Ellers kan der let opstå misforståelser og konflikter.
Samlet lidt til bunke
På siden her finder du en oversigt over noget af det, som jeg har samlet sammen om evaluering og feedback. Både målrettet elever, mens også målrettet kollegaer og/eller medarbejdere.
Desuden har jeg forsøgt mig med at lille forløb, hvor du hver uge i 5 uger får tilsendt lidt info og en opgave. Meningen er, at du så kan arbejde med evaluering og feedback i forbindelse med dit daglige arbejde.
Forløbet er faktisk to forløb: Et målrettet lærere og et målrettet skoleledere.
Vil du prøve 6 ugers forløbet?
Vil du læse mere om, hvad jeg har samlet sammen af tips, informationer og gode råd?
Så har jeg indtil videre skrevet artiklerne herunder:
- Din rolle i arbejdet med evaluering og feedback (på trapperne)
- Feedback til medarbejdere
- Feedback til dine elever
- SMARTe mål i skolen
- Eksempler på forløb med SMARTe mål
- Evalueringsøvelser (formative og summative)
- Kursusbeskrivelse af forløbet om evaluering og feedback