Det digitale er kommet for at blive i skolen, så hvorfor ikke fokusere på at bruge det på en kreativ måde?
Det var tanken bag det forløb, som jeg planlagde og udførte på Gilbjergskolen i Gribskov.
Udgangspunktet var en skole, hvor de havde adgang til stort set de fleste digitale læremidler.
Men hvor de måske også følte, at de ikke fik brugt det til meget andet, end portaler og selvrettende opgaver.

Digital og kreativ undervisning er ikke hinandens modsætninger
I disse tider med debat om skærme i skole og tech-giganternes påvirkning af os og vores børn og unge, kan det let komme til at fremstå, som om det digitale og det kreative er hinandens modsætninger.
Ser vi på Lærerundersøgelsen, er det måske også tilfældet, at det digitale mest bruges til portalundervisning og selvrettende grammatik- og matematikopgaver.
Giv jer selv nogle kreative benspænd
På Gilbjergskolen var vi hurtigt enige om, at vi ville forsøge at udfordre lærernes normale praksis og inspirere dem. Derfor gav jeg dem nogle kreative benspænd. Bl.a. i form af planlægningsmodellen REMAP, hvor både det kreative, lærerens rolle og støtte til eleverne tænkes ind i starten af planlægningen.
En stor del af den model går også ud på, at eleverne arbejder selvstændigt og fx skaber noget, som de kan vise frem.
Elevernes motivation i fokus
Netop det med at skabe og elevernes glæde ved det zoomede vi ekstra ind på, da jeg præsenterede medarbejderne for tre af de store undersøgelser fra 2024, hvor elevernes var blevet spurgt ift. medbestemmelse, motivation og oplevelsen af mening med skolegangen.
Kom med ud på skolen
Jeg kunne skrive en masse mere om, hvordan forløbet blev planlagt, hvad vi lavede og hvordan det gik.
Men jeg vil hellere invitere dig med på en lytter, mens udskolingslederen Mikkel og jeg gennemgår den første del af forløbet og ikke mindst, hvordan det gik på den pædagogiske dag, hvor vi startede det hele op:
Hvad skete der så?
Godt, at du spørger. For den pædagogiske dag, hvor vi planlagde lærernes forløb, var skam ikke den eneste del af forløbet.
Et andet benspænd var nemlig, at lærernes undervisning skulle evalueres af eleverne, hvilket for nogle måske lyder skræmmende.
Ikke for lærerne på Gilbjergskolen, der også gik til den del af opgaven med oprejst pande og en nysgerrighed.
Er ovenstående forløb noget, som du gerne vil høre mere om?
Så er du meget velkommen til at kontakte mig:
Det kan enten være via telefon: 29 76 73 74
Eller mail: anders(a)uogf.dk