Undervisning og formidling

Bliv klogere på livet som lærer

631 lærere kunne ikke genkende det billede, som politikerne tegner af den skole, som de arbejder i. Det er lige knap halvdelen mens 489 var i tvivl, da jeg stillede spørgsmålet i 2023.

På en måde kan du sige at jeg derfor har ret i den påstand, der året før drev mig til at starte en landsdækkende undersøgelse af lærernes arbejdsliv, tanker om jobbet m.m.

2314 svar blev det til i første forsøg, da jeg lancerede Lærerundersøgelsen tilbage i december 2022.

Lærernes var også nysgerrige

De mange svar blev brugt til at lave en række debatindlæg på Folkeskolen, der blev så populære, at to af dem endte på forårets top-10 over mest læste debatindlæg.

At du læser med her, giver mig et lille praj om, at du også er nysgerrig.

Men det er da også både spændende og relevant at finde ud af, hvad der fx er lærernes største glæde ved arbejdet, hvilke udfordringer de står med og meget andet.

Desværre fik jeg lidt færre svar i 2023, men stadig nok til at jeg vil vove at kalde undersøgelsens svar for repræsentativt (Gallup ”nøjes” med 1004 respondenter og jeg fik 1308).

Materialet fra begge år har jeg samlet, så du kan læse (eller lytte) med og blive klogere på, hvordan livet som lærer ser ud på landsplan.

Et oplæg bliver til

Ideen med også at holde oplæg om Lærerundersøgelsen kom fra lidt uventet kant. Jeg blev nemlig spurgt af Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, leder af CFU Københavns Professionshøjskole & Forperson i CFU Danmark, om jeg ikke ville komme forbi dem og gøre dem klogere på, hvem deres hovedmålgruppe er.

Inden da havde jeg selvfølgelig allerede inddraget dele af undersøgelsen i de oplæg, som jeg ellers var rundt på skoler med.

Hvis jeg selv skal sige det, så endte arbejdet med at gøre resultaterne fra Lærerundersøgelsen så kompakte og appetitlige, at de ville passe godt ind i et oplæg på 45-60 minutter ret godt.

Bliv klogere på livet som lærer
Billedet er fra mit oplæg om Lærerundersøgelsen på CFU i København.

Hver gang har deltagerne gættet lystigt med, været overraskede, debatteret videre og kommet med rigtigt gode bud på, hvad der skal være med i Lærerundersøgelsen 2024.

Nu har jeg også spurgt Ann-Birthe hvordan hun oplevede det debutoplægget:

Vi er i Center for Undervisningsmidler dagligt i dialog med mange lærere og derfor er vi altid nysgerrige på, hvad der fylder i deres profession og hvilke behov, de møder i deres undervisning.

Derfor fik vi Anders Peter til at komme forbi en eftermiddag for at give os et indblik i Lærerundersøgelsen og de mange svar, som han har fået fra lærere landet over.

Det blev både til pudsige overraskelser, tankevækkende viden og nogle rigtig gode refleksioner om, hvilke krav der er til lærere, hvilke muligheder de har og en efterfølgende god dialog om, hvordan vi bedst kan støtte dem i deres hverdag.

Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, leder af CFU Københavns Professionshøjskole & Forperson i CFU Danmark

Hvornår passer oplægget bedst? 

Oplægget om Lærerundersøgelsen passer godt til alle, der er nysgerrig på livet som lærer. Det kan fx fra som en del af en dag for tillidsrepræsentanter eller medlemmer af Danmarks Lærerforening.

Flere skoleledere har også udvist interesse og det er da også oplagt at indtænke, hvis der fx er et eftermiddagsseminar i en af Skolelederforeningens lokalafdelinger. Her kan oplægget udvides til også at omhandle resultaterne fra Skolelederundersøgelsen.

Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Dog vil jeg ikke anbefale oplægget til fx en pædagogisk eftermiddag på en skole. Til det har jeg andre gode ideer.

Mens du overvejer, om oplægget er noget for jer

Inden du endeligt beslutter dig, så brug endelig lidt tid på at læse op på indholdet i Lærerundersøgelsen. Lyt også til podcasten med Rikke – den gennemsnitlige lærer.

Book et møde og hør mere

Hvis du sidder og tænker, at du og dine kollegaer/medarbejdere i kredsen eller på skolen kunne tænke sig at blive klogere på livet som lærer.

Er det så ikke oplagt, at vi tager en snak om, hvordan det ville kunne se ud på din skole?

Er der ingen af de foreslåede tidspunkter i kalenderen, der lige passer i din kalender?

Send mig en mail på anders(a)uogf.dk, så finder vi en løsning.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan jeg et skolebesøg bliver til? Så kom med bag kulisserne.