Årets 1502 svar fordelt på Lærerundersøgelsens 29 spørgsmål* bringes i spil på forskellige måder i en række artikler, der fokuserer på et eller flere af spørgsmålene.
For god ordens skyld, vil jeg lige dele svarene fra de tre første spørgsmål med dig.
Spørgsmål, der i sig selv måske ikke er så spændende. Men overblikket over svarene kan være spændende for dig at kende, inden du læser flere artikler om Lærerundersøgelsen.
Spørgsmål 1: Hvor mange år har du undervist?
Jeg havde for overblikkets skyld givet lærerne fem valgmuligheder, som du nu får præsenteret sammen med den andel, der har valgt muligheden:
- 0,5-4 år: 14,8 %
- 5-9 år: 15,2 %
- 10-14 år: 14,2 %
- 15-19 år: 18,9 %
- 20 – mere: 37 %
Spørgsmål 2: Hvilke klassetrin underviser du (primært) i?
På samme måde som før, får du her valgmulighederne med det tilhørende antal procent, der har valgt den mulighed:
- 0.-3. klasse: 31,6 %
- 4.-6. klasse: 23,1 %
- 7.-9. klasse: 40,6 %
- 10. klasse: 3,1 %
- Andet: 1,7 %.
Spørgsmål 3: Underviser du i fag, som du ikke har linjefagskompetence i eller flere års erfaring med?
Et af de spørgsmål, der fra starten var med for at se, om der fx var forskel på brugen af digitale læremidler i undervisningen alt efter, hvor mange fag lærerne underviste i uden linjefagskompetence eller flere års erfaring i.
Du får her, som før, valgmulighederne og andelen af svar:
- Ja, men kun et enkelt: 27,4 %
- Ja, i to til tre fag: 19 %
- Ja, i tre eller flere fag: 4,7 %
- Nej: 48,9 %
Sammenligner vi tallene med svarene i 22 og 23, så er der sket en stigning i andelen af lærere, der ikke underviser i fag, som de har ikke linjefagskompetence eller flere års erfaring i.
Måske fordi skolerne er mere opmærksomme på det, eller fordi der nu er gået to år, hvilket får flere til at tænke, at de nu har flere års undervisningserfaring.
Nu ved du mere til den grundlæggende data om deltagerne i Lærerundersøgelsen 2024
Som nævnt er disse tre spørgsmål en form for grundspørgsmål, der løbende skal bruges i analysen og bearbejdelse af de andre af undersøgelsens spørgsmål.
Et par ord om min metode til dataindsamling
I forhold til spørgsmålet om klassetrin vil jeg lige dele en smule af min metode til indsamling af svar. Det foregår nemlig primært via Facebook, hvor jeg har brugt de store fælles grupper for henholdsvis indskolings-, mellemtrins- og udskolingslærere.
Kildekritik er vigtigt, så jeg vil lige nævne, at jeg igen i år havde en udfordring med at få delt spørgeskemaet i facebookgruppen “Os, der underviser i udskolingen”.
Men jeg fik mange svar, da jeg delte spørgeskemaet i en gruppe for dansklærere i udskolingen (og senere i en for matematiklærere).
Kildekritik er vigtigt, så jeg vil lige nævne, at jeg igen i år havde en udfordring med at få delt spørgeskemaet i facebookgruppen “Os, der underviser i udskolingen”. Men jeg fik mange svar, da jeg delte spørgeskemaet i en gruppe for dansklærere i udskolingen (og senere i en for matematiklærere).
Ud over de nævnte grupper på Facebook brugte jeg også min egen profil både på Facebook og på LinkedIn, samt X og Bluesky til bl.a. at dele en humoristisk video, der nåede ud til rigtigt mange mennesker.
Hvad så nu?
Oversigten over de andre artikler, der er lavet i forbindelse med Lærerundersøgelsen 2024 finder du på hovedsiden.
Vil du have artiklerne en efter en i indbakken samt den rapport, jeg har lavet i forbindelse med denne udgave?
Så skal jeg bare bruge dit navn og din mail:
*Som udgangspunkt ser det ud til, at undersøgelsen indeholder 21 spørgsmål, men da både spørgsmål 11 og 18 indeholder flere enig/uenig-spørgsmål, er det totale antal spørgsmål 29.